Sváteční a všemi oblíbený čas se opět blíží. Jako každý rok i tentokrát vánoční období doprovází nákupní horečka, všudypřítomné slevy, odhodlaní zákazníci a nadšené rodiny. Jak se toto období dá nejlépe využít v mamarketingu – marketingu cíleném na maminky?

Pokud prodáváte své produkty, ať už fyzické zboží nebo služby, maminkám a ženám, pak sami dobře víte, že listopad a prosinec nabízí velikou příležitost pro váš marketing. Každá firma má své vlastní cesty, jak jí využít, a bezesporu neexistuje univerzální metoda, která by zaručovala úspěch všem. Jediný způsob, jak najít tu svoji, je testovat.

První, co firmy o Vánocích zvažují, je samotná produktová forma. Produkt lze snadno „zabalit“ do takové podoby, která bude o Vánocích přitažlivější, než kdyby byl produkt prodáván stejně jako po zbytek roku.

Do toho patří například:

  • Vánoční balíčky – balíček několika produktů nebo služeb najednou, obvykle za výhodnějších cen. Je-li prezentace balíčku pěkně graficky zpracována, má takový „obal“ výrazný dopad na efektivitu prodeje.
  • Vánoční edice – speciální vydání vašeho produktu, který je limitován vánočním obdobím. Nejčastěji se využívá v gastru, ale třeba přijdete na to, jak toho také využít ve vašem případě.
  • Vouchery – klasické zamluvení služeb s předstihem.

Nikdo však neříká, že musíte produktovou formu nutně měnit. Není nic špatného na tom propagovat ho i před Vánoci prostě takový, jaký je po zbytek roku. Jistě se najdou lidé, kteří si ho koupí, pokud na něj vhodně upozorníte.

  • Na vlastním médiu – firemním webu, blogu, vašich sociálních profilech, newsletterech. Tam vánoční nabídky jistě využijí především stávající nebo dřívější zákaznice. Není radno podceňovat důležitost připomenutí se.
  • Ve výkonnostní kampani – s pomocí PPC reklam v Googlu či Seznamu snadno oslovíte ty, kteří hledají podobné produkty (pod klíčovým spojením např. „italské boty“) nebo nápady na dárky obecně (pod spojením „dárky pro maminku“ nebo „nejlepší dárek pro muže“ atd).
  • S pomocí influencera či influencerky – například když influencerovi zašlete váš produkt a necháte ho otestovat před jeho publikem. Touto cestou snadno oslovíte veliké množství lidí, kteří se rádi nechají inspirovat svým oblíbencem. Případně vám také může pomoci upozornit na produkt i jinak. Třeba naši klienti na Modrém koníku s pomocí místních influencerek (ambasadorek) nyní propagují vánoční soutěže o své výrobky, viz zde. Vánoční maraton s ambasadorkami je mezi uživatelkami velmi populární. Proto se ho také účastní nejedna známá značka.
  • Na sociálních sítích – s pěknou vánoční kampaní a virálním dosahem snadno oslovíte nespočet lidí, viz níže.
  • Na video platformách – video může být kratší, několikasekundové nebo minutové, které stručně upozorní na vánoční akci, ale stejně tak i více obsáhlejší – např. osobnější recenze, delší popis, reportáž atd. Inspirace pro krátká vánoční promo videa zde:

 

Oblíbená média k propagaci vánoční nabídky

Podívejme se na některé z nich. Neskromně si dovolíme začít našimi. 🙂

  • Modrý koník – až 1,2 milionu žen měsíčně na české a slovenské verzi našeho portálu umožňuje jakékoli značce najít snadnou cestu k mnoha uživatelkám. Oslovit je můžete našimi nativními formáty ale i formou zábavného videa. Velmi populární jsou vánoční akce s ambasadorkami, jako jste viděli výše.
  • YouTube – miliony zhlednutí denně získají videa na YouTube. Maminky a ženy mají rády nejen kanály věnující se jejich každodenním potřebám ale i důležitým společenským či životním tématům. Vytvořit hezké několikaminutové promo video je jedna možnost, navázat opravdový vztah se zákazníkem skrze užitečnou informační hodnou (a nenásilně ji navázat na vlastní brand) druhá – sice těžká, přesto proveditelná. Oblíbené jsou uživateli videa jako například Tipy na vánoční dárky. Od minulého roku se nám s našimi klienty pěkně daří dělat zábavné videopořady i na YouTube kanálu Modrého koníka.
  • Instagram – netřeba představovat. Pokud cílíte na ženy ve velkých městech nebo obecně mladší generace, Instagram může být správná volba. Za předpokladu, že máte velmi hezký vizuální materiál, tedy fotky či videa, a jeho forma není příliš časově náročná. Ideální také ve spolupráci s tamními influencery.
  • Facebook – ani na ten nezapomeňme. Pro ženy z menších měst nebo starší generace velmi důležitý kanál. Na rozdíl od Instagramu zde dobře uplatníte obsáhlejší materiál, který si od uživatele žádá více času. Například informativnější články, delší videa, webináře, záznamy nebo jiné propagační nástroje.
  • Ženské portály – kromě Modrého koníka samozřejmě existují i další portály věnované ženám. Každý se liší a každý nabízí jiné reklamní formáty. Obvykle na nich firmy publikují své PR články, kterými se snaží upoutat jejich publikum.

Největšího výsledku se samozřejmě dosahuje při vhodné kombinaci. Ať už vyberete jakékoliv médium, nezapomeňte na nejčastější mýty při plánování mamarketingu!

Vánoce jako příležitost k mnohaletému románku

Týdny před Vánocemi jsou časem, kdy všichni lidé hledají příležitosti na nákup zajímavého a hezkého dárku pro své blízké, maminky samozřejmě nevyjímaje. Tím pádem je to zároveň doba, kdy můžete s mimořádnou účinností oslovit i ty zákaznice, které by k vašim produktům jinak cestu třeba nenašly. V minulosti jsme se bavili o tom, jak důležitá je důvěra a vztah mezi maminkami a značkou. Také jsme ukazovali statistiku, která říká, že 33.7 % žen se ve většině případů vrací ke značkám, kterým dlouhodobě důvěřují, a dalších 58.2 % potvrdilo, že ačkoli nové zkoušejí také, rádi a často nakupují znovu u těch, které mají už ověřené. Jinými slovy 91.9 % maminek se vrací ke značkám, u kterých nakupují dlouhodobě, a tím tak nedávají příliš prostoru jiným. Vánoce to však mohou změnit!

Jakmile se vám podaří přesvědčit zákazníka či zákaznici ke koupi – ať už je to samotná maminka nebo její blízký, který jí chce udělat radost – otevíráte dveře k tomu, aby u vás dotyčná nakupovala stále znovu a znovu. Tedy jiným slovy, aby mezi ní a vaší značkou vznikl mnohaletý románek! Přirozeně za předpokladu, že její první zkušenost s produktem bude pozitivní. To samo o sobě ale nemusí stačit! Je třeba jít tomu trochu naproti. Jak?

Jednoduše. Být s maminkou stále v kontaktu, rozvíjet s ní vztah (a připomínat se tak).

  • Remarketing je nedílnou součástí moderního online marketingu. Oslovujte znovu svého zákazníka a zvyšte tak pravděpodobnost, že nakoupí znovu. Remarketing může zahrnovat kampaně na sociálních sítích, ve vyhledávačích, emailech a dalších místech.
  • Remarketingem se nemusí rozumět pouze „nahánění“ uživatele nabídkou vašich produktů. Stejně tak můžete totiž v remarketingu využít i obsahu, který buduje vztah, viz část „Vztah je král“ v článku.
  • Povzbuďte zákazníka k opětovné návštěvě obchodu či eshopu. Dejte mu možnost přidat se do věrnostního či členského programu. Je-li váš produkt fyzický, výzva může mít podobu i hezky zpracované přiložené kartičky.
  • Kromě věrnostního programu může velmi dobře fungovat i soutěž. Pravidelné pořádání soutěží je častou praktikou nejedné velké značky.

Co vy a vánoční kampaně?

Jaké plánujete na tyto Vánoce nasadit reklamní kampaně? Už máte rozmyšleno? Vzhledem k tomu, že je již začátek prosince, je skutečně za pět minut dvanáct! Pokud hledáte příležitost, kde inzerovat svoji značku, neváhejte nás kdykoli kontaktovat. Modrý koník nabízí mnoho způsobů, jak oslovit část z naší ohromné komunity.

Článek navazuje na sérii o Mamarketingu, aneb jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii cílenou na maminky. Dozvíte se v ní například, proč nelze příliš dobře cílit na jednu velkou megaskupinu maminek, jak se maminky v Čechách nejčastěji dělí na další podskupiny, jaké platformy a kanály využívají a jak se liší jejich nákupní chování. Dále nás můžete sledovat na sociálních sítích, aby vám neunikly nové díly, nebo si stáhněte výsledky průzkumů mezi maminkami o jejich nákupním chování, které jsme na Modrém koníku prováděli.