Proč využít autoritativních webů pro vlastní SEO
Pokud řešíte SEO pro váš web, pak jste se jistě již setkali s termíny jako pagerank nebo srank. To jsou určité metriky, které ukazují sílu webu z pohledu optimalizace pro vyhledávače. Obvykle čím vyšší tento rank web měl, tím hodnotnější zpětný odkaz na něm byl. Jinými slovy čím vyšší rank, tím silnější autorita dotyčného webu v očích vyhledávacích enginů. Potom, co pagerank zemřel, když ho Google přestal aktualizovat, se lidé začali upínat k DA nebo PA (= domain authority / page authority) od oborového giganta Moz.com.
Většina laiků a nezasvěcených lidí ovšem nemá ani tušení, že čísla jako DA nebo PA jsou pouhým kouskem mozaiky. Jak se vlastně získávají tato čísla? Existuje za nimi jistý mechanismus, který prověřuje dotyčné webové stránky, zkoumá jejich odkazové profily, stáří, obsah a mnoho dalšího. Na základě toho pak vypočte jisté skóre. Prakticky je teda toto skóre pro lidi zkratka, jak určit teoretickou hodnotu webu a zpětného odkazu na něm, aniž by museli trávit čas zkoumáním všeho na svou vlastní pěst.
Co se děje mezi odkazy?
Když se budují zpětné odkazy, funguje to v podstatě tak, že web, na který se odkazuje, přebírá část síly z webu, na kterém je odkaz umístěn. Proudí mezi nimi cosi, co se někdy označuje jako linkjuice. V překladu tedy něco jako šťáva z odkazu. Tento proces probíhá mezi všemi weby na světě a vyhledávače považují odkazy za jeden z nejpřesvědčivějších důkazů, že je daný web oblíbený a přínosný pro své uživatele. Tedy jinými slovy čím přínosnější web pro uživatele je, tím má logicky více zpětných odkazů, protože ho lidé doporučují dále.
A takové weby mají vyhledávače rádi. Takové weby umisťují do předních pozic klíčových slov mnohem raději než ty, které žádné takové znaky popularity nevykazují. Pokud chcete, aby váš firemní web získal co nejlepší pozice na cílená klíčová slova, potřebujete vyhledávačům dokázat, že je oblíbený.
To lze nejspolehlivěji zařídit tak, že umístíte zpětné odkazy na web s co největší sílou. Takový web nazýváme jako autoritativní. Pojďme se nyní podívat trošku do zákulisí toho, jak vypadá autoritativní web, když dojde na jeho odkazový profil. Tím nejlépe pochopíte rozdíl mezi ním a webem obyčejným, který toho nemá tolik co nabídnout.
Co dělá autoritativní web silným?
Občas u nás klienti nakupují nativní články, protože chtějí oslovit desítky tisíc uživatelek našeho portálu. My se snažíme poukázat na to, že takový článek ale nemá přínos pouze v budování povědomí, má ohromný přínos také v SEO pro dotyčnou firmu. Z pohledu vyhledávacího mechanismu je totiž portál Modrý koník velikou autoritou.
Mrkněme na náš odkazový profil v nástroji Ahrefs:
Čeho si při prvotním zkoumání webu všimnout?
- Počet zpětných odkazů
- Počet odkazujících domén
- Rozložení odkazů napříč TLDs, IPs a dofollow/nofollow
- Historický růst odkazového profilu
- Typ odkazů
Jak můžete vidět na základě těchto statistik, disponuje náš portál 1,54 milionem odkazů z 657 různých domén. Vysoký počet odkazů v poměru s doménami je způsoben tím, že na některých doménách se odkaz vyskytuje na vícero stranách (různých navigacích, sitemapách a podobně). Obvykle může být takový zvláštní nepoměr varovným signálem, že může web být zaspamován. Proto je nutné dívat se na odkazový profil podrobněji, viz dále.
Podíváme-li se na rozložení odkazů, vidíme cca 78% podíl dofollow odkazů. Kdekoli mezi 60-100 % bychom považovali za zdravé. Pokud by měl web většinu nofollow odkazů, může to znamenat, že na něj většina zdrojů z jistého důvodu nechce uvádět pozornost vyhledávače. To se hodnotí například v aukcích webů.
Vidíme také různorodé rozložení mezi domény com, net, org a v našem případě také cz. Ve chvíli, kdyby měl web velké množství odkazů a jen např. jedinou odkazující TLD koncovku, mohlo by se jednat o podvod. (Například vlastní síť odkazujících domén provozovaných jediným člověkem.)
Za pohled stojí i počet referujících IP adres a to v porovnání s počtem domén. To totiž značí, že se jedná o různé provozovatele těchto odkazujících webů. Pokud by bylo množství IP adres nízké, znamenalo by to, že je hodně domén u jednoho provozovatele, a tím to opět může poukazovat na fakt, že se jedná o soukromou síť webů jediného člověka s účelem ovlivnit vyhledávače. Důvod, proč o tom tolik mluvíme, je ten, že Google penalizuje toto podvodné využívání tzv. private blog network.
Historický růst odkazů na grafu je další faktor. Pokud by velké množství odkazů vyrostlo příliš rychle, poukazovalo by to na další nepřirozené taktiky. „Smrdí to“ pokusem o manipulování vyhledávačů a to není dobré. Za přirozených okolností totiž odkazový profil roste pomalu a postupně.
Posledním důležitým faktorem je typ odkazů. To se v Ahrefs zjišťuje v části Referring Domains.
Je vhodné si tyto odkazy projít a lidským okem si říct, zda se vám zdají přirozené, nebo ne. Může se stát, že tam naleznete ohromné množství odkazů z čínských nebo zavirovaných webů – a to je pak jasné, že web není zdravý a nestojí tedy za zpětný odkaz. Když se blíže podíváte na náš odkazový profil, zjistíte naopak velmi zdravou různorodost českých magazínů, wikipedie, blogů, diskusí a podobně.
Stojí to za to?
Možná si říkáte, že nemáte čas na to, abyste kontrolovali odkazové profily všech webů, kde budujete odkazy. Samozřejmě je to na zvážení každého. Někdo možná raději využije specialisty nebo agenturu, aby si ukrátil čas. Záleží hodně také na finančních možnostech dotyčného. Nakonec můžete klidně využít i zmíněné metriky DA nebo PA, ale je dobré alespoň vědět, jak to celé funguje. 🙂
Získejte silný odkaz u Modrého koníka
Pokud vás tento článek zaujal, nezapomeňte, že můžete získat silný odkaz na Modrém koníku skrze nativní článek. Veškeré podrobnosti vám rádi ukážeme a dotazy zodpovíme. Neváhejte nás kontaktovat.
Modrého koníka navštíví 1,5 miliónu žen v České a Slovenské republice měsíčně. My stavíme most mezi nimi a vaší značkou díky přirozené nativní reklamě, která zákazníky neobtěžuje, ale přitahuje.
Kategorie
- Aktuality (20)
- Ecommerce (1)
- Femvertising (5)
- Infografika (4)
- Lovebrandy (6)
- Mamarketing (12)
- Návody (37)
- Nezařazené (1)
- Online Reputation Management (6)
- Ostatní (15)
- Případové studie (8)
- Produkty (22)
- Průzkumy (33)
- Slovníček (8)
- Tipy a triky (49)
- Zajímavosti (13)
- Ze zákulisí (11)