Jak úspěšně uvést produkt na trh
Chystáte se uvádět na trh nový produkt? Pokud ano, jistě jste celí nedočkaví a těšíte se, až ho světu konečně ukážete a spustíte prodeje. Nadšení a v určitém smyslu nervózní očekávání provází každý velký launch, tedy uvedení produktu na trh. Stejně jako celá řada otázek. Bude se produkt dobře prodávat? Bude se lidem líbit? Vydělá spuštění dostatečně velké množství peněz, aby se pokryly náklady na marketing, výrobu nebo výzkum? Ačkoliv se odpovědi skutečně ukážou až v hodině pravdy, existuje způsob, jak si úspěch dopředu trochu pojistit. Říká se tomu pretesting.
Pretesting je z angličtiny přejatý výraz, který označuje proces, kdy firma vypustí testovací verzi produktu jen pro určité malé množství lidí, zákazníků z cílové skupiny. Dělá to proto, aby si dopředu ověřila, že reakce na něj budou pozitivní, a také, aby se lépe připravila na den D.
Provést pretesting v předstihu, tedy ještě před oficiálním uvedením na trh, může být v mnoha případech naprosto klíčovým krokem, který výrazně zvýší šance na úspěch a finanční návratnost všech ostatních aktivit. Na našem portálu Modrý koník, který navštěvuje přes 1.5 miliónu česko-slovenských žen měsíčně a skrze který umožňujeme společnostem oslovit masy potenciálních zákaznic, pomáháme klientům právě takový pretesting provádět. Pojďme si nyní ukázat hned několik benefitů, který to firmám přináší.
Víte dopředu, zda se produkt líbí.
Dne 23. března 1985 provedla společnost Coca Cola jeden z nejzásadnějších kroků své historie. Po 99 letech výroby tradiční colové limonády se totiž rozhodla změnit recepturu svého nápoje a uvedla na trh „new Coke„, tedy novou Colu. S velkými plány a také ambicemi oznámila světu svůj revoluční nápad, vyrobila obrovské množství nového nápoje a distribuovala ho napříč Amerikou. Velice rychle a brzy se ukázalo, že to nebylo šťastné rozhodnutí.
Reakce zákazníků byly strašné. Nový nápoj zdaleka nechutnal tak dobře a po celých Spojených státech se prodej Coca Coly začal propadat. Vznikla dokonce petice za návrat staré limonády, kterou údajně podepsalo přes 100 000 lidí. Den co den na informační linky společnosti volaly stovky a tisíce zákazníků, kteří si stěžovali na nepříjemnou změnu.
Tento neobyčejně odvážný experiment skončil nezdarem a během několika měsíců byla stará receptura obnovena. Na trh se vrátila „Coca Cola classic“ a společnost už nikdy takovou hloupost neudělala. Co si z toho můžeme vzít za lekci? Možná, kdyby tehdejší vedení nejdříve otestovalo novou příchuť na úzké skupině lidí, zjistilo by, že se ve svých ambiciózních představách plete!
TIP: Provést pretesting před oficiálním launchem je v tomto ohledu mimořádně chytrý krok. Více informací o tom, jak můžete otestovat váš produkt na veliké komunitě uživatelek Modrého koníka, se dozvíte na této stránce.
Víte také, co se na něm zákazníkům líbí.
V pozitivním případě, pokud se váš nový produkt bude zákazníkům líbit, získáte ale také velice důležitý feedback. Uživatelé a zákazníci vám totiž rádi řeknou, co se jim na vašem produktu líbí. Dost pravděpodobně si pak všimnete, že se některé názory opakují. Jakmile víte, že se určité charakteristiky nebo vlastnosti líbí více než jiné, můžete těchto oblíbených vlastností lépe využít v marketingu a komunikaci.
Nebudete totiž už hádat, co se zákazníkům bude asi tak líbit. Vy to budete vědět s jistotou. Tím pádem na to můžete potenciální zákazníky více upozorňovat, důrazněji to komunikovat a tím tak zvýšit prodeje a celkový úspěch následného uvedení na trh.
Můžete výrazně ušetřit náklady a zvýšit prodeje.
Zjistit, že se ve své komunikaci zaměřujete na špatné vlastnosti produktu nebo na něco, co uživatele tolik nezajímá, je důležité co nejdříve. Velice často se totiž stává, že to firma zjistí až po mnoha měsících, dokonce letech od uvedení produktu na trh. Tím pádem ztrácí spoustu času, kdy zároveň investuje nemalé peníze do marketingu a výroby, a hrozí riziko, že se nenaplní předpokládané prodeje a tím pádem nedosahuje svých finančních cílů. V nejhorších případech peníze dochází a výroba se musí dokonce zastavovat. Přitom by třeba stačilo, aby se zákazníkům produkt ukázal z jiného úhlu pohledu!
Zkuste pretesting sami!
Pokud jste nyní v situaci, kdy připravujete nový produkt a chystáte se ho v brzké době vypustit na světlo světa, určitě zvažte, zda by se vám nehodilo provést nejdříve zmiňovaný pretesting. V případě zájmu se neváhejte ozvat našim pracovníkům, kteří vám ukážou, jak by se testování mohlo realizovat krok po kroku – a to právě s pomocí veliké uživatelské báze Modrého koníka.
Modrého koníka navštíví 1,5 miliónu žen v České a Slovenské republice měsíčně. My stavíme most mezi nimi a vaší značkou díky přirozené nativní reklamě, která zákazníky neobtěžuje, ale přitahuje.
Kategorie
- Aktuality (20)
- Ecommerce (1)
- Femvertising (5)
- Infografika (4)
- Lovebrandy (6)
- Mamarketing (12)
- Návody (37)
- Nezařazené (1)
- Online Reputation Management (6)
- Ostatní (15)
- Případové studie (8)
- Produkty (22)
- Průzkumy (33)
- Slovníček (8)
- Tipy a triky (49)
- Zajímavosti (13)
- Ze zákulisí (11)