Jak publikovat vlastní guest post
Jak se co nejefektivněji dostat mezi lidi, aniž byste museli utratit velké peníze za reklamu? To je otázka, která leží na stole většiny společností. Jeden z nejzajímavějších způsobů, jak to provést, je skrze takzvaný guest post.
Guest posting je technika silně rozšířená na Západě, u nás v České nebo Slovenské republice se s ní tolik nesetkáte. To nicméně neznamená, že tu nefunguje. A co to vlastně znamená?
Guest post = článek na cizím a zpravidla již zavedeném a hojně navštěvovaném / populárním webu uveřejněný obvykle zdarma výměnou za skutečně kvalitní obsah.
Tisíce lidí, kteří navštěvují daný web a mají zájem o vaše téma, jsou tak velmi jednoduše osloveni a, pokud uděláno správně, stávají se tak i vašimi followery. Poskytujete např. tvorbu zdravých jídelníčků? Jaké by bylo přitáhnout pozornost lidí z fitness magazínu, který čítá 100 000 návštěvníků měsíčně? Jistě chápete pointu.
Proč by ale někdo měl chtít uveřejnit váš článek zdarma?
Klíč tkví v hodnotě, kterou přinášíte jejich publiku.
Chcete-li, aby vaši práci publikovali lidé, kteří již mají vybudovanou komunitu a publikum, musíte za nimi přijít s něčím, co je vytrhne. S něčím, co jejich obecenstvo uvítá s otevřenou náručí. Zapomeňte na nějaké nudné a fádní PR články sepsané za 30 minut. Naopak přemýšlejte o prvotřídním obsahu, který zabere 10+ hodin psaní a rešerše. Takový článek, který čtenář z dané cílové skupiny zhltne jak malinu. 🙂
Krok I. Znejte své lidi
Když chcete uspět se svým projektem, musíte samozřejmě znát lidi, na které cílíte. Víte, na koho cílíte? Obvykle, když se plánuje marketing, lidé mají v hlavě příliš obecnou definici. Nepodceňujte to a zamyslete se. Čím konkrétnější budete, tím užší sice bude počet lidí, kteří do této kategorie zapadnou, ale pamatujte, že právě tato úzká skupina lidí bude mít největší zájem o to, co můžete nabídnout.
Položte si otázky jako např.:
- Jaký je typický představitel mé cílovky?
- Kolik mu je let, kde žije, co dělá?
- Co ho trápí? Kvůli čemu se stresuje? Co nejčastěji řeší?
- Co je jeho hlavním motivem v práci?
- Co jsou jeho tajná přání?
- Je má cílová skupina oproti běžným lidem nějak specifická?
- Má moje cílová skupina nějaký vlastní žargon?
A tak dále. Dobrý článek na toto téma publikoval Mladý podnikatel.
Krok II. Kde se tito lidé nacházejí?
Jakmile znáte svoje lidi, je třeba najít všechna ta zákoutí, kde se scházejí. Může se jednat např. o:
- Magazíny, portály
- Osobní stránky a blogy
- Diskusní fóra
- Stránky, skupiny na Facebooku
- Stránky na Instagramu
- Videa, celé channely na Youtube
Pozn.: k videu na Youtube samozřejmě guest post nepřidáte, ale jednak se tam můžete propagovat (třeba v odpovědi na otázku v komentářích nebo v reklamě Google Ads) nebo ho využijte jako zdroj informací o své cílové skupině.
Tip: Weby s menší návštěvností ale s užší a lépe zaměřenou cílovou skupinou přináší lepší výsledky nežli web obecnější, ačkoli je více navštěvovanější.
Praktický příklad: zdravé recepty. Svoje recepty budete raději chtít propagovat na webu o zdravých receptech s 10 000 návštěvníky nežli na magazínu věnující se zároveň jídlu, posilování, józe a pilatesu s 30 000 návštěvníky. U prvního lze očekávat větší reaktivitu na váš obsah.
Krok III. Dejte dohromady velmi kvalitní obsah
Internet je neuvěřitelně přesycený obsahem a reklamou. Ze všech stran se na vás řítí extrémní množství článků, videí, lidí, firem, značek, produktů a to na Facebooku, Youtube, ve vyhledávání na Googlu, Seznamu, na všech webech. Člověk je prý dnes vystaven i 5 000 reklamám denně. Jak udělat na někoho dojem v prostředí, které připomíná asijské MHD?
Chcete-li mít opravdu úspěch, musí být váš obsah prvotřídní. Tím, že je zdarma dostupný, může se poměrně rychle rozšířit a dostane se tak mezi hodně lidí. A tím, že za ním stojí takové množství práce, vyráží tato kvalita dech, díky čemuž autor získává instantně dobrou a pozitivní reputaci.
Klíčové je, aby z vašeho obsahu měl uživatel nějaký užitek. Článek nebo video nebo cokoli, co zpracováváte, musí přinášet určitou hodnotu, aniž byste za to žádali něco na oplátku. Pomozte uživateli zdarma a nákup u vás bude jakýmsi bonusovým efektem.
Krok IV. Nezapomeňte na výzvu k akci
Když už to dotáhnete tak daleko, že 1) sepíšete mimořádně skvělý článek a 2) podaří se vám ho umístit na populární a navštěvovaný web, bylo by samozřejmě nešikovné toho nevyužít naplno a nevymačkat z toho veškerý obchodní potenciál. V rámci svého guest postu byste měli mít nějakým způsobem odkaz nebo CTA, které bude lidi motivovat k prokliku na váš web. Může to být třeba další článek nebo návod. Může se jednat o video nebo něco ke stažení.
Velmi často autoři publikují různé ebooky nebo brožurky zdarma, které si lze stáhnout výměnou za email. Tímto způsobem maximalizujete potenciál daného publika. Podaří-li se vám získat email právě výměnou za nějaký obsah zdarma, získáváte navíc velkou výhodu. Totiž možnost oslovit tyto lidi opakovaně s dalším obsahem v budoucnosti.
Krok V. Odešlete svůj článek jako návrh na guest post.
Takže v této fázi již máte:
- Nastudovanou svoji cílovku.
- Víte, kde se pohybuje.
- Tedy tak i víte, kam byste chtěli umístit svůj obsah.
- Máte již připravený kvalitní článek (nebo jiný obsah).
Jedná-li se o diskusní fórum, založte nové téma v relevantní kategorii a nebo odpovězte v existujícím. Administrátoři fór nemají rádi, když se v příspěvcích objevují odkazy nebo nějaká forma reklamy. Dělají ovšem výjimky a to právě v situacích, kdy je obsah natolik kvalitní, že jeho informační hodnota dalece překonává fakt, že je tam nějaký ten odkaz na váš web. Zkuste to a uvidíte. Nutno ovšem podotknout, že to bude pravděpodobně chtít jistou zkušenost a možná i více pokusů, nežli se vám podaří takový příspěvek udržet.
Jedná-li se o blog, portál či magazín, pak jim prostě napište email. Může vypadat např takto:
Dobrý den,
měl bych na Vás jen krátký dotaz. Věnuji se psaní článků na –vaše téma– a trávím jejich přípravami vždy mnoho hodin průzkumu a jeho následného zpracovávání. Mým cílem je, aby všechny tyto články byly maximálně nápomocné mému publiku.
Dokáži si zároveň představit, jak je těžké pravidelně vydávat kvalitní obsah pro vaše čtenáře, proto bych se chtěl zeptat, zda jste otevření vydávání guest postů? Jeden takový ukázkový článek Vám zasílám v příloze. Je skutečně hutně zpracovaný a má 1500+ slov.
Pokud by se Vám líbil, určitě budu rád, pokud ho využijete, a zároveň Vám mohu zdarma zasílat články jako je tento do budoucna i pravidelně, pokud na něj bude pozitivní reakce.
Budu rád za Vaši zpětnou vazbu,
hezký den.
Nemusí se jednat o nic extra komplikovaného. Pointa je v tom, že i navštěvované weby mají často problém s dobrým obsahem. Produkovat dobrý obsah stojí čas a peníze. A každá pomocná ruka se samozřejmě hodí, zvlášť nabídnete-li ho zdarma. Rozhodně vám všichni neřeknou ano. Někdo bude striktně proti, někdo bude chtít peníze. Záleží. Ale určitě se nenechte odradit a vyzkoušejte.
Dejte vědět, jak se vám s guest posty zadařilo. 🙂
Modrého koníka navštíví 1,5 miliónu žen v České a Slovenské republice měsíčně. My stavíme most mezi nimi a vaší značkou díky přirozené nativní reklamě, která zákazníky neobtěžuje, ale přitahuje.
Kategorie
- Aktuality (20)
- Ecommerce (1)
- Femvertising (5)
- Infografika (4)
- Lovebrandy (6)
- Mamarketing (12)
- Návody (37)
- Nezařazené (1)
- Online Reputation Management (6)
- Ostatní (15)
- Případové studie (8)
- Produkty (22)
- Průzkumy (33)
- Slovníček (8)
- Tipy a triky (49)
- Zajímavosti (13)
- Ze zákulisí (11)