Vliv influencerů na marketing roste a vyvíjí se i samotný influencer marketing – stává se profesionálnější, kreativnější a v neposlední řadě také efektivnější. Jaké změny jsme zaznamenali v posledních měsících? A jaké trendy byste měli znát?

Rok 2022 byl pro oblast influencer marketingu rekordní – hodnota globálního trhu s influencery vzrostla na rekordních 16,4 miliardy dolarů. V roce 2023 se přitom očekává růst na přibližně 21,1 miliardy dolarů a do roku 2025 bude mít trh velmi pravděpodobně hodnotu přes 22,2 miliardy dolarů. Jedno je proto jisté – influencer marketing bude i nadále nedílnou součástí marketingových strategií a kampaní.

Influencer marketingu důvěřuje čím dál více marketérů

Značky i marketéři proto k influencer marketingu obrací čím dál větší pozornost. Právem. Z nedávného průzkumu na webu InfluencerMarketingHub vyplynulo, že celých 83 % respondentů z řad marketingových agentur, značek a dalších relevantních odborníků považuje influencer marketing za účinnou formu marketingu. Až 67 % respondentů pak hodlá v roce 2023 svůj rozpočet na influencer marketing navýšit. A konečně celých 23 % účastníků průzkumu plánuje na kampaně s influencery vynaložit více než 40 % celého marketingového rozpočtu.

Jaké hlavní trendy by vám neměly uniknout?

Navzdory své oblíbenosti však není influencer marketing jednoduchá disciplína – prostředí influencerů se dynamicky vyvíjí, stejně jako formáty a samotné sociální sítě. V jednom z minulých článků jsme pro vás shrnuli, jak postavit úspěšnou influencer kampaň. Nastudovat si pravidla řemesla však v tomto případě nestačí. Aby byl váš influencer marketing úspěšný, více než v jakémkoliv jiném oboru marketingu je potřeba sledovat poslední společenské a marketingové trendy. Jaké jsou ty nejaktuálnější?

Trend 1: Důraz na autenticitu

Autenticita. Buzzword posledních let se u posuzování influencerů právem ukazuje jako nejdůležitější parametr – a to nejen pro mileniály, ale také pro nastupující generaci Z. Například 61 % dospělých Američanů uvádí, že mají zájem o autentický obsah.

Uživatelé zkrátka chtějí influencerům věřit, že obsah, který vytvářejí, je v souladu s jejich nejlepším vědomím a svědomím. To klade na obsah, který influenceři v rámci kampaní se značkami vytvářejí, čím dál vyšší nároky. Pokud je totiž reklama příliš okatá, laciná nebo dokonce mimo zájem influencerova publika, značka nic nezíská a influencer ztratí svůj nejcennější prodejní artikl – důvěru svých fanoušků. Ani ti nejzajímavější influenceři zkrátka nedokážou vybičovat své sledující k nákupnímu šílenství nad produktem, který je prostě nezajímá.

Důraz na autenticitu zároveň přináší nárůst influencerů, kteří na sítích prezentují své nedokonalosti, problémy a zcela všední život. Fanoušci je milují a tito influenceři – pokud je jejich téma v souladu s vaším produktem/službou, ale i posláním – jsou ideálními kandidáty na spolupráci.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Rini Frey (@ownitbabe)

Influencerka Rini Frey se soustředí na autentický obsah a trend body-positivity.

Pozor, nezaměňujte autenticitu za jednoduchost nebo dokonce nízkou kvalitu. Levná produkce nebo nenalíčený influencer neznamená autenticitu – alespoň ne ten typ autenticity, který je pro vaši značku či produkt vhodný. To, co dělá obsah autentickým, je skutečné nadšení ze značky a produktu. V takovém případě přináší influencer marketing skutečnou hodnotu a plní svůj účel. Proto je u influencer marketingu v roce 2023 zcela zásadní vytvářet smysluplná (a ideálně dlouhodobá) partnerství s influencery, jejichž zaměření odpovídá vaší značce, službě či produktu. Nezapomeňte také definovat cíle, kterých chcete prostřednictvím influencerů dosáhnout.

Při plánování kampaní s našimi klienty postupujeme přesně takto. Kromě detailní strategie dbáme na to, aby koníkovské influencerky komunikovali s publikem velice přirozeně a autenticky. Bez toho to zkrátka nemůže vyvolávat důvěru a přinášet výsledky.

Trend 2: Nano a mikro influenceři ve středu dění

Existují různé typy influencerů, od nano influencerů s pouhými několika tisíci sledujících až po influencery s miliony celebrit. Proč by vás měli zajímat ti dříve jmenovaní? Ačkoliv míra zapojení klesla, u většiny nano influencerů (účty s méně než 10 tisíci sledujícími) a mikro influencerů (účty do 100 tisíc sledujících) tomu tak nebylo. Kromě engagementu mají tyto typy „malých“ influencerů také lepší míru konverze.

Dokazují to ostatně i data. Společnost Lauchmetrics zjistila, že mikro a nano influenceři tvoří napříč všemi influencer skupinami nejvíce Media Impact Value (MIV), což je metrika pro měření dopadu kampaně. Doba masových celebrit je za námi – přichází éra mikro a nano influencerů v roli klíčových opinion makerů. Potvrzují to i slova Serge Aspidoffa, zakladatele a generálního ředitele společnosti Shoutcart:

„Influenceři s menším počtem sledujících mají vysoce angažované publikum a často se specializují na určitou tržní niku. V jejich úspěchu hraje roli několik faktorů, včetně autenticity a vyšší pravděpodobnosti navázání skutečných partnerství se značkami. Tito lidé jsou často flexibilnější a otevřenější exkluzivním spolupracím, což vede ke kreativnějším kampaním a vyšší návratnosti investic. Především však jejich menší publikum znamená pro značky nižší náklady.“

V roce 2023 proto zapomeňte na velká jména a soustřeďte se na spolupráci s menšími, ale o to autentičtějšími influencery. Stejnou cestou se vydal i Modrý koník a naše Ambasadorky značky. Jedná se o oblíbené uživatelky Modrého koníka s angažovaným publikem, které vytvářejí vlastní autentický obsah. Podívejte se na výsledky, které kampaně na Modrém koníku přinášejí.

Trend 3: Rozmanitost po všech stránkách

Jestli nějaký trend v poslední době skutečně silně formuje komunikaci a marketing, je to důraz na diverzitu a inkluzi (DEI). Není tedy překvapením, že se DEI promítá i do influencer marketingu. O co se jedná? Diverzita zahrnuje všechny možné způsoby, jimiž se lidé vzájemně odlišují – od barvy kůže a vlasů přes věk a vzdělání až po sexuální orientaci či tělesné dispozice. Zatímco v minulosti jsme v marketingových kampaních vídali převážně osoby bílé a heterosexuální, současnost klade důraz na mnohem rozmanitější zastoupení. Spotřebitelé si totiž čím dál častěji všímají, jestli kampaně značek i jejich sdělení zastupují opravdu všechny skupiny ve společnosti a jsou tedy skutečně inkluzivní. To se týká též výběru influencerů.

Plánujete-li spolupráci s influencery, na aspekt diverzity a inkluze nezapomeňte. Rozhodně se nemusíte bát, že by tím vaše značka utrpěla, právě naopak! Jak vysvětluje Danielle Wiley, CEO agentury Sway Group, ve Forbes:

„Význam diverzity v influencer marketingu přesahuje princip ,abychom si nikoho nenaštvali‘. Našim klientům radíme, aby se diverzita stala nedílnou součástí plánování kampaní, zejména pokud chtějí zaujmout mileniály nebo generaci Z – ne proto, že je to politicky korektní, ale proto, že reprezentace vypráví silnější příběh značky.“

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Blue Grandma (@blue.grandma)

Influenceři nemusí být pouze dvacátníci nebo třicátníci. Přemýšlejte, jak to svých kampaní vhodně zapojit rozmanité osobnosti.

Právě v případě influencer marketingu je diverzita klíčová. Důvodem jsou samotné principy influencer marketingu: influenceři jsou oblíbení, protože se s nimi rozmanité publikum dokáže ztotožnit. To je důvodem, proč doporučením influencerů důvěřuje 61 % spotřebitelů. Když něco poradí influencer, je to podobné, jako když to poradí kamarád. Představte si, že kosmetická značka spolupracuje neustále pouze se štíhlými bílými influencerkami do 30 let. Dřív či později začne část publika toto stereotypní zastoupení nudit nebo dokonce popouzet.

A naopak, pokud vaše influencer kampaň ukazuje diverzitu, nejspíše se s ní ztotožní větší množství lidí. Vaše cílové publikum bude spokojenější, a proto je pravděpodobnější, že produkty, které influenceři doporučují, opravdu vyzkouší.

Rádi byste vyzkoušeli spolupráci s influencerkami (konkrétně Ambasadorkami značky) na Modrém koníku? Ozvěte se nám! Influencer marketingu rozumíme a dokážeme pro vás připravit účinné kampaně na míru.