Jak uspět na YouTube (podrobný návod)
Ve hře o pozornost uživatelů je video králem. Počet platforem, kde můžete svá videa publikovat, proto neustále roste. Jedna platforma pro zveřejňování video obsahu však vládne všem: YouTube. Jak zajistit, aby byl váš obsah na YouTube viditelný, úspěšný a splnil stanovené cíle? V dnešním článku si představíme hned několik vyzkoušených a praktických tipů.
V článku, v němž jsme se zabývali trendy pro rok 2022, jsme předpovídali další rozvoj video obsahu. Nespletli jsme se. Letošní rok potvrdil, že uživatelé video obsah zkrátka milují – ať už se jedná o krátká videa v podobě stories, oblíbené tutoriály nebo trochu zvláštní několikahodinové ASMR sekvence… A kde jinde by měl být video marketing víc doma než na YouTube.
V dnešním článku se dozvíte…
- Zásadní aktuální data o YouTube
- Specifika YouTube v Česku
- 10 profi tipů, jak na úspěšný obsah na YouTube
YouTube v číslech
YouTube je víc než jen platforma pro zveřejňování videí nebo sociální síť. YouTube je v současné době druhou nejnavštěvovanější stránkou internetu – dle webu Statista má více než 2,6 miliard uživatelů po celém světě! Je to také druhý nejoblíbenější vyhledávač hned po Googlu. Podle čísel z roku 2019 uživatelé každý den na YouTube zhlédnou jednu miliardu hodin obsahu. A když říkáme uživatelé, myslíme v podstatě většinu světa – YouTube totiž používá 62 % světových spotřebitelů.
Platformě se zkrátka daří. Jen v roce 2021 zaznamenal YouTube podle statistik společnosti SEMrush 4,9% růst. V roce 2021 také představil nové formáty, jako jsou například Shorts a Live streaming, čímž vyšel vstříc současným trendům.
Jako marketéry nás samozřejmě musí zajímat také fakt, že většina uživatelů YouTube spadá do věkové kategorie 15–35 let. Lehce převažují muži vůči ženám, a to v poměru 11:9. I zde se potvrzuje trend mobile-first: 70 % uživatelů sleduje YouTube na mobilu.
Bylo by však chybou myslet si, že YouTube sledují pouze teenageři, kteří zde poslouchají hudbu a sledují gaming (i když gaming i hudba jsou mezi konzumovaným obsahem výrazně zastoupeny). Možná vás překvapí, že YouTube je nejpoužívanější sociální síť mezi decision-makery v oblasti B2B. Pro získání důležitých informací a podkladů pro rozhodnutí používá vyhledávání na YouTube 50,9 % z nich.
Zajímavost: Věděli jste, že první video zveřejněné na YouTube má název „Já v zoo“ (Me at the zoo) a zobrazuje jednoho ze zakladatelů platformy? Zveřejněné bylo 23. dubna 2005.
YouTube v Česku
Podíváme-li se na data z České republiky, zjistíme, že jako Češi jsme výrazně youtubový národ a v oblasti střední Evropy dominujeme. Podle Petra Houzara, který má za Google v Česku a na Slovensku YouTube na starost, je to tím, že Češi jsou zkrátka světoví přeborníci ve sledování online videa. Česká videa mají navíc výrazný přesah nejen na Slovensko (a naopak), ale i dále do zahraničí.
Řečí čísel:
- YouTube je v ČR nejnavštěvovanější sociální sítí, s více než 8 miliony uživatelů (data z počátku roku 2022) poráží dokonce i Facebook
- Přes 500 youtubových kanálů v České republice má více než 100 tisíc odběratelů (Forbes)
- Přes 30 českých kanálů dosáhlo více než jednoho milionu odběratelů (Forbes)
- Více než 55 % času, který lidé strávili sledováním obsahu vytvořeného na českém YouTube, připadá na diváky ze zahraničí (Forbes)
Data zkrátka mluví jasně: Prezentovat svoji značku na YouTube je v českém prostředí jednoznačně dobrý nápad. Jak ale zajistit, aby mezi obrovským množstvím obsahu byl vidět zrovna ten váš? Připravili jsme pro vás 12 osvědčených tipů, jak na úspěšný obsah na YouTube.
1) Vyberte si vhodná klíčová slova a myslete na Google
Nejlepším způsobem, jak propagovat svůj kanál na YouTube, je zohlednit SEO. Vzpomeňte na čísla z úvodu článku – YouTube je hned po Googlu nejoblíbenějším vyhledávačem! Počítejte však s tím, že mnoho lidí hledá relevantní obsah primárně na Google. Optimalizace pro vyhledávače je tak prvním krokem, aby se váš video obsah dostal k co největšímu počtu lidí.
Pamatujte, že SEO je z velké části o pochopení toho, co uživatelé hledají.
Jak najít vhodná klíčová slova pro vaše video?
- K vyhledání možných klíčových slov použijte nástroje, jako je Plánovač klíčových slov. Pokud jste v této oblasti úplní nováčci, můžete také začít prostě tím, že použijete selský rozum. Vymyslete 5 až 15 klíčových slov, jež by podle vás lidé mohli použít k popisu vašeho podnikání nebo služeb, které poskytujete.
- Jakmile budete mít seznam, zadejte si klíčová slova postupně do Googlu.
- Pro každé klíčové slovo analyzujte stránku s výsledky vyhledávání (SERP). Zjistěte, zda jsou mezi nejlépe umístěnými výsledky videa, nebo spíše jiným typ obsahu – například příspěvky na blogu.
- Upravte klíčové slovo a znovu ho vyhledejte na Googlu. Přidejte fráze jako „jak na to“, „tutorial“ či „návod“, pokud se vám klíčová slova, která by mezi výsledky přinášela videa, nedaří najít.
- Projděte svůj seznam klíčových slov a vyberte ta, která upřednostňují videa.
K vyhledání oblíbených klíčových slov můžete také použít funkci automatického dokončování YouTube. Začněte hledáním konkrétního tématu a podívejte se, jaký název vám nabídne samotný YouTube.
2) Používejte stručné, konkrétní názvy videí
Když uživatelé vyhledávají na YouTube, je název vašeho videa první, co vidí. Pokud název neupoutá pozornost, pravděpodobně vaše video nerozkliknou.
Tomuto scénáři se samozřejmě chcete vyhnout. Proto:
- Buďte struční. Udržujte názvy v délce maximálně 60 znaků, jinak se může stát, že se nezobrazí celé
- V názvu použijte klíčové slovo/slova, která vám vyšla z analýzy SEO (viz tip 1)
- Zdůrazněte hodnotu, jež video uživatelům přinese
- Použijte trendový hashtag nebo hashtag, který jste použili na jiné platformě.
- Vyhněte se clickbaitovým (neboli bulvárním) názvům. Raději buďte upřímní a nepřehánějte.
3) Vytvořte si vlastní miniatury.
Lidský mozek si nejprve všímá vizuálních prvků. Proto věnujte náležitou pozornost miniaturám. Mohlo by se to zdát zbytečné, protože YouTube miniatury všech nahraných videí generuje automaticky. Ale pozor! Tyto miniatury nemusí být (a nebývají) nijak zvlášť poutavé. Proto chcete-li zvýšit počet zhlédnutí, vytvořte si pro každé zveřejněné video vlastní vizuál.
Zde je několik obecných pravidel pro vytváření miniatur na YouTube:
- Použijte jednoduchý a jasný text, který popisuje vaše video.
- Buďte v souladu s estetikou své značky. Držte se stejného rozvržení, typu písma a barevného schématu, aby byla vaše videa už podle miniatury snadno rozpoznatelná.
- Snažte se vyhnout fotobankám. Vždy je lepší použít vlastní originální vizuál. Pokud to není možné, fotografie z fotobanky vybírejte pečlivě.
- Rozlišení: Můžete použít jakýkoli poměr stran 16:9, ale minimální šířka by měla být 640 px.
- Formát: .JPG, .PNG nebo .GIF
- Velikost: Obrázek by neměl mít více než 2 MB.
Inspirovat se můžete na YouTube kanálu Modrého koníka.
4) Popisujte svá videa a používejte nástroje YouTube
Psaní popisků k videím se řídí podobnými principy jako vymýšlení poutavého názvu. Ve svých popiscích tak nezapomeňte zmínit klíčová slova, ideálně hned v prvních větách. Přestože je maximální délka popisku až pět tisíc znaků, hlavní informace byste měli zmínit už v prvních 100 až 150 slovech. Jedině tak se zobrazí každému, bez nutnosti rozkliknout tlačítko „Zobrazit více“.
Pamatujte, že za účelem zviditelnění a nalezení vašeho videa uživateli jsou název, miniatura a popis videa nejdůležitější!
Doporučujeme však použít i další nástroje, které YouTube nabízí, abyste uživatelům zjednodušili orientaci ve vašem obsahu, a především jeho nalezení. Sem patří například:
- Použití časových značek (tzv. videokapitol), jež divákům zjednoduší nalezení informací, které je zajímají. Ušetříte jim tak náhodné klikání do videa stylem pokus-omyl.
- Přidání tzv. karet, jež uživatele upozorní na další videa se souvisejícím obsahem.
- Používání relevantních hashtagů. Hashtagy jsou užitečným nástrojem, jen dejte pozor, abyste dodrželi pravidla YouTube.
- Označování videí příslušnými štítky (tagy). Štítky jsou v podstatě kategorie pro váš obsah, které se k videu přidávají během jeho nahrávání. Pomáhají divákům váš obsah snáze nalézt, zejména pokud se diváci často pletou při psaní správného názvu videa.
5) Nabídněte divákům skutečnou hodnotu
Může se to zdát jako samozřejmost, ale přesto je třeba to říct (napsat): Zveřejňování skvělého obsahu je nejlepší způsob, jak si udržet stávající diváky, rozšířit svůj dosah a získat dobré pozice ve vyhledávání YouTube. Algoritmus hodnocení YouTube totiž upřednostňuje uživatelskou zkušenost. Blog Hootsuite také připomíná, že návštěvnost většiny kanálů na YouTube pochází z homepage a navrhovaných (doporučených) videí. Jedinou výjimkou jsou návody a tutoriály (typu „Jak na…“), na které uživatelé přicházejí prostřednictvím vyhledávání.
Než zveřejníte video, je dobré položit si následující otázky:
- S jakým problémem toto video mým divákům pomůže?
- Je video poutavé/zábavné?
- Budou mít lidé po jeho zhlédnutí v určitém ohledu snadnější život?
Pokud alespoň jednou odpovíte ano, bez obav klikněte na tlačítko Zveřejnit.
Na YouTube Modrého koníka například přinášíme našim divákům hodnotu prostřednictvím rozhovorů s odborníky. V nich se věnujeme důležitým tématům, která se týkají rodičovství a výchovy potomků. Kvalifikovaný odborník dokáže skutečně pomoci a poradit divákům a divačkám s jejich problémy, je to navíc skvělý způsob, jak přirozeně a nenásilně prezentovat benefity určitých produktů. Pro více informací mrkněte na naši nabídku video formátů.
6) Vsaďte na vysoce kvalitní videa
Dobré záměry ve špatném provedení jsou receptem na neúspěch. I když máte pro svůj YouTube skvělé a profesionální nápady na obsah, řemeslnou kvalitou videí nelze podcenit. Výhodou je, že době smartphonů, které umí natáčet 4K videa, je tvorba profesionálních videí jednodušší než kdy dřív.
Přece jen s kvalitou a provedením videí zápasíte? Chápeme, hardware i software pro vytváření videí něco stojí, obojí navíc vyžaduje určitou uživatelskou úroveň, stejně jako osvojení základů střihu. Naštěstí existují i další možnosti, jak dostat svůj obsah na YouTube. Můžete svůj produkt či službu prezentovat na zavedených YouTube kanálech, jako je například Modrý koník. Součástí inzertního balíčku bývá profesionální studio a špičkové provedení videa.
7) Vytvářejte playlisty
Playlisty jsou dalším skvělým způsobem, jak zaujmout diváky svým obsahem na YouTube. Jejich výhodou je třídění souvisejících videí do skupin. Když pak jedno video v playlistu skončí, automaticky začne další. To podporuje diváky, aby váš obsah sledovali opakovaně a vytvářeli si k němu vztah, což z nich nakonec může udělat vaše fanoušky.
Videa v playlistu se také s větší pravděpodobností objeví v pravém sloupci doporučených videí, takže pomáhají lidem objevovat váš obsah. Vzpomeňte, že doporučená videa tvoří jeden z pilířů návštěvnosti vašeho video obsahu!
Zde jsou dva způsoby, jak vytvořit efektivní playlisty:
- Na svém kanálu seskupte existující videa pod společná témata. To přiláká diváky spíše k vašemu obsahu než ke konkurenčnímu.
- Shromažďujte videa od dalších relevantních partnerů nebo influencerů. Ukážete tak divákům, že máte přehled o nejnovějších trendech, a povzbudíte je ke sdílení vašich playlistů.
8) Vyhodnocujte
Analytika YouTube v sobě skrývá mnoho poznatků, které vám pomůžou porozumět vašemu publiku více do hloubky, a tím pádem dále rozvíjet váš kanál. Vyhodnocení svého video obsahu byste proto rozhodně neměli zanedbávat.
Jaké by měly být parametry vyhodnocení? Snažte se najít odpovědi na důležité otázky. Sem patří:
- Zájmy publika: Jak jsou vaši diváci staří? Jakými jazyky mluví? Kde žijí? Jaké formáty videa mají rádi?
- Jaký typ obsahu má největší ohlas?
- Které dny v týdnu je vaše publikum nejaktivnější?
- V jakou denní dobu se vaše publikum nejvíce zapojuje?
Znalost analýzy vám pomůže zveřejňovat obsah s rozmyslem a mířit za stanovenými cíli, místo abyste jen stříleli naslepo. Nezapomeňte na základní poučku marketéra: Cokoliv je důležité, je třeba měřit!
Pokud se rozhodnete využít video formáty Modrého koníka, můžete očekávat minimálně 25 tisíc zobrazení, unikátní dosah až 20 tisíc uživatelů a stovky reakcí. Pomůžeme vám se správným nastavením metrik úspěšnosti a zajistíme, že diváci pochopí skutečnou hodnotu vašeho produktu či služby. Stačí nás nezávazně kontaktovat.
Modrého koníka navštíví 1,5 miliónu žen v České a Slovenské republice měsíčně. My stavíme most mezi nimi a vaší značkou díky přirozené nativní reklamě, která zákazníky neobtěžuje, ale přitahuje.
Kategorie
- Aktuality (20)
- Ecommerce (1)
- Femvertising (5)
- Infografika (4)
- Lovebrandy (6)
- Mamarketing (12)
- Návody (37)
- Nezařazené (1)
- Online Reputation Management (6)
- Ostatní (15)
- Případové studie (8)
- Produkty (22)
- Průzkumy (33)
- Slovníček (8)
- Tipy a triky (49)
- Zajímavosti (13)
- Ze zákulisí (11)